Gezond eten

~

Gezond eten is belangrijk,
maar bij diabetes nog belangrijker!

~

┬ę GD Medical Pharma | Disclaimer

Ontwerp & realisatie: Vannaam

Niet iedereen wil of kan een voedingsdeskundige worden.
Maar verantwoord en gezond eten hoeft niet zo ingewikkeld te zijn als menigeen denkt. Daarnaast zal een ander voedingspatroon ook vooral een kwestie van wennen zijn. Wennen aan andere smaken, een andere bereidingswijze en wennen tijdens het boodschappen doen. En niet alleen voor u, ook uw huisgenoten zullen moeten wennen aan uw verandering in voeding. Wellicht is het, in dat kader, goed om te benoemen dat een gezonder voedingspatroon ook voor hun geen verkeerde beslissing is, zelfs als zij geen diabetes hebben.

 

Diabetici dienen voornamelijk te letten op koolhydraten en vetten. Eiwitten, de bouwstof van ons lichaam, zijn minder van belang.
Deze zullen niet direct invloed hebben op diabetes. Bekend is echter dat mensen met nierproblemen niet teveel eiwit moeten consumeren. Nieren moeten namelijk harder werken als er teveel eiwit wordt geconsumeerd.

 

Koolhydraten worden door ons lichaam gebruikt voor energie.
Ze worden in de darmen omgezet naar suikers - glucose. In ons bloed komt dit vrij als bloedglucose. Bij diabetici blijft er teveel glucose in het bloed zitten (een te hoge bloedglucose). En om het nog gecompliceerder te maken; er bestaan verschillende koolhydraten.

 

Snelle en langzame koolhydraten

Of voeding met koolhydraten snel of langzaam zijn, heeft te maken met hoe snel ze in het bloed terechtkomen als bloedsuiker. Hoe langzamer je bloedglucose stijgt, hoe beter.

 

Langzame koolhydraten genieten dus de voorkeur. Dit zijn producten waarin meer vezels zitten. Hierdoor worden de koolhydraten langzamer als bloedsuiker in het bloed opgenomen. Het bijkomende voordeel van langzame koolhydraten is een continue afgifte van energie. Als uw dieet voornamelijk uit langzame koolhydraten bestaat heeft uw lichaam dus vanzelf minder behoefte aan snelle koolhydraten (b.v. snoep) voor een energieboost!

 

Koolhydraten tellen

Het is voor diabetici belangrijk om koolhydraten te tellen.

Hiervoor bestaan diverse handige links, en zelfs apps!

Hiervoor kijkt u op onderstaande websites: